text.skipToContent text.skipToNavigation

Salgs- og leveringsbetingelser

Generelt

Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder for abonnementsavtaler og alt salg av varer fra efi.no og efishop.no. (samt våre produktspesifikke undersider) til forbrukere. Betingelsene utgjør sammen med bestillingen det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet (heretter omtalt som «avtalen».)

EFI AS selger kun varer til personer over myndighetsalder, 18 år. Er du under myndighetsalder, må en foresatt handle for deg.

Alle våre varer kan brukes i Norge.

Selger etter avtalen er EFI AS, org. nr. 937 678 819, Stenersgata 2, Postboks 600 Sentrum, 0106 Oslo. Abonnent/kjøper etter avtalen er den person som er oppgitt som abonnent/kjøper i bestillingen.

Avtalen gjelder forbrukerkjøp og reguleres, foruten av denne avtale, av blant annet forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven og e-handelsloven.

Abonnementet

Bestilling av abonnement på varer skjer kun fra efi.no, og forutsetter at du inngår et løpende abonnement.

Ved førstegangs kjøp mottar du en startpakke der produktet er betydelig rabattert, inklusive porto og ekspedisjon, eller en startpakke med gratis produkt der du kun betaler en porto og ekspedisjonsavgift. Porto og ekspedisjonskostnadene kan variere fra et produkt til et annet og fremkommer ved bestilling.

Ved førstegangs kjøp blir du automatisk abonnent. Dersom du ikke ønsker å fortsette å abonnere, gir du oss melding om det innen angitt avbestillingsfrist på 2 til 4 uker etter at du mottok din startpakke. Slik melding kan du gi ved å logge deg inn på MIN SIDE efi.no/login med ditt kundenummer, bruke kundeserviceskjemaet på våre nettsider eller e-post: kundeservice@efi.no. Du kan også ringe kundeservice på 815 34 444, faxe på 24 10 11 20 eller sende brev til EFI AS, Kundeservice, Postboks 600 Sentrum, 0106 Oslo.

Som abonnent mottar du løpende leveringer av det/de produkter du har bestilt. Produktet leveres løpende med ulike intervaller, avhengig av det/de produkter du har kjøpt. Leveringsintervallene fremkommer ved din bestilling. Dersom du en periode ønsker å hoppe over en eller flere leveranser, kan du gi beskjed om dette på vår nettside via fanen «Kundeservice» eller pr. telefon, fax eller brev som beskrevet over.

Du kan når som helst avslutte ditt abonnement og det er ingen krav til minstekjøp av noen produkter. Oppsigelse av abonnementet gjør du enkelt på MIN SIDE www.efi.no/login, bruke kundeserviceskjemaet på våre nettsider eller e-post: kundeservice@efi.no. Du kan også ringe kundeservice på 815 34 444, faxe på 24 10 11 20 eller sende brev til EFI AS,Kundeservice,Postboks 600 Sentrum,0106 Oslo.

Priser

I alle våre priser inngår merverdiavgift (moms). Dersom merverdiavgiftssatsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Vi tilstreber å holde en stabil pris på alle våre abonnement produkter, men må ta forbehold om å kunne heve priser i samsvar med den normale prisøkningen i markedet uten å varsle særskilt om dette. Som abonnent har du 18 måneders prisgaranti (fastpris) fra du inngår abonnementsavtale. Skulle prisen på det produkt du abonnerer på øke i prisgarantiperioden vil økningen fremgå som en rabatt på din faktura.

I tillegg til selve produktprisen kommer porto og ekspedisjon for forsendelsen, for tiden fra kr 27 - 49. Vi tar forbehold mot eventuelle trykk- og/eller skrivefeil i de angitte priser.

Opplysninger gitt på efi.no (samt våre produktspesifikke undersider) Vi tar forbehold om eventuelle skrive- og/eller trykkfeil på våre nettsider, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til den informasjon som er gitt.

Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere ditt kjøp/abonnement dersom produktet er utsolgt. Dersom en vare er utsolgt vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til ditt kjøp/abonnement, eller kansellere kjøpet/abonnementet.

Vi forbeholder oss retten til å kansellere bestillinger uten forvarsel dersom det foreligger mistanke om misbruk.

Betaling

Som kredittgodkjent kunde hos EFI AS vil du motta dine varer sammen med en faktura med en betalingsfrist på 14 dager. Du får dermed en rentefri kreditt. Foruten prisen på varen tilkommer det en porto- og ekspedisjonsavgift, for tiden på kr 27 - 49.

Dersom fakturaen ikke betales i rett tid, kan EFI AS gjøre krav på forsinkelsesrente, i henhold til forsinkelsesrenteloven (17.12.1976 nr 100).

Purregebyr påløper dersom fakturaen ikke betales i rett tid.
Pr. november 2016 belaster vi ikke kunder med hverken fakturagebyr, kredittkortgebyr eller andre gebyr i forbindelse med betaling. Men vi tar forbehold om at det kan innføres uten varsel for eksisterende og fremtidige betalingsformer.

efishop.no kan du betale din bestilling med kredittkort og du blir informert om alle utgifter som måtte tilkomme under kjøpsprosessen (porto, ekspedisjon etc). I det øyeblikk din bestilling mottas via denne nettsiden foretas det en reservasjon på ditt betalingskort for å sikre at det finnes midler til å dekke kjøpesummen og fullføre transaksjonen. Hvis reservasjon ikke kan foretas forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Informasjon om dette vil i så fall bli gitt.

Personopplysninger

Dine personopplysninger (navn, adresse, e-post, telefonnummer) lagres hos EFI AS, som er behandlingsansvarlig, og vil kun bli benyttet for å administrere kunderelasjonen samt for eventuelle markedsføringsformål. Alle som abonnerer/kjøper produkter fra EFI AS aksepterer å motta denne typen korrespondanse.  Det er frivillig å kjøpe/abonnere på produkter og levere ut personopplysninger. Personopplysninger som EFI AS lagrer har du som kunde innsyn i, samt rett til å få feilaktige eller misvisende opplysninger rettet og/ eller slettet.

EFI AS kan komme til å gi andre firmaer i konsernet tilgang til personopplysninger. EFI AS vil ikke la andre få tilgang til dine personopplysninger.

Har du spørsmål om dine lagrede personopplysninger, kontakt: kundeservice@efi.no.

Force Majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for EFI AS å oppfylle sine forpliktelser i avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som «force majeure», opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer.

Som force majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Angrerett – EFI garanti

I henhold til angrerettloven (21.12.2000 nr 105) har du 14 dagers angrefrist på det du kjøper ved såkalt «fjernsalg». Efi AS tilbyr imidlertid en utvidet returgaranti/angrerett, som innebærer at du har full returrett på alle forsendelser i 30 dager, uavhengig av årsak. Dette gjelder regnet fra den dag du får den bestilte vare i din besittelse. For å benytte deg av angreretten må du kontakte oss og tydelig oppgi at du vil benytte din angrerett. Du kan benytte dette angrerettskjemaet (link), men det er ikke obligatorisk. For å oppfylle angrerettfristen er det tilstrekkelig at du gir beskjed innen fristen og at varen(e) returneres som beskrevet nedenfor. Du må returnere varen (e) eller levere den (de) til oss uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 30 dager etter mottagelse. Fristen er overholdt dersom du sender tilbake varen (e) før fristen er utløpt. Du må selv bære de faktiske kostnadene ved en retur. Du er ansvarlig bare for en eventuell reduksjon i varens verdi som skyldes en annen håndtering av varen (e) enn den som er nødvendig for å fastslå den/deres art, egenskaper og funksjon.

Angreretten gjelder ikke dersom varen er brukt eller dersom eventuell forsegling er brutt. Hvis du benytter din angrerett og returnerer som postpakke eller brev må du selv dekke portoutgifter. Kontaktopplysninger dersom du ønsker å benytte deg av din angrerett: Efi as, Postboks 600 Sentrum, 0106 Oslo. Telefon 815 34 444. E-post: kundeservice@efi.no eller benytt kundeserviceskjemaet på våre nettsider/alternativt Min Side.

Hvis du har betalt varen, tilbakefører vi beløpet til din konto. Fyll ut garantikortet som følger med forsendelsen og vedlegg det sammen med varen som returneres. Når vi har mottatt varen og konstatert at den ikke er skadet, refunderer vi innen 14 dager det du har betalt.

Du kan returnere en vare uten å oppgi grunn for dette, men det er et ønske at du skriver litt om årsak når du returnerer varen sammen med garantiseddelen.

Dersom vi har sendt deg en feil eller defekt vare kan den returneres for vår kostnad. Kontakt kundeservice for å motta en frankeringsetikett som for dette formål må benyttes.

Leveringsmåte/Leveringstid

Dine forsendelser får du stort sett levert direkte hjem i din egen postkasse uten oppkrav og lignende. Dersom din pakke mot formodning er for stor vil du kunne måtte hente den selv på ditt lokale postkontor/post i butikk. Vi tilstreber at du skal motta din forsendelse i løpet av 7 dager etter at din bestilling blir registrert. Skulle du ikke ha mottatt din bestilling i løpet av 14 dager kan du selvfølgelig kansellere den hvis du ønsker det.

Reklamasjon

Dersom en vare er levert med feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år.

For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dersom du ønsker å heve kjøpet eller få en ny vare, returnerer du varen med feil sammen med garantiseddel påført ditt navn, adresse og telefonnummer. Vi betaler tilbake dine fraktutlegg.

Kontaktopplysninger dersom du har en reklamasjon: Efi as, Postboks 600 Sentrum, 0106 Oslo. Telefon 815 34 444. E-post: kundeservice@efi.no eller benytt kundeserviceskjemaet på våre nettsider/alternativt Min Side.

Ved en eventuell tvist kan du henvende deg til Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for å få hjelp. (Vår målsetting er at du skal slippe det men vi vil selvfølgelig rette oss etter Forbrukerklageutvalgets avgjørelse skulle en tvist ha oppstått)

Informasjonskapsler (cookies)

De fleste nettsider benytter seg av informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. En informasjonskapsel er en tekstfil som ved besøk på eller interaksjon med en nettside legges i din nettlesers internminne.

Cookies på EFI's webside

Vi benytter web-publiseringsplattformen Hybris og bruker cookies for lagring av språkinnstillinger, gjennomføring av bestillinger, samt for å få statistikk om bruken av EFI's websider. Opplysningene kommer kun til å bli brukt av EFI AS. Du finner link til cookies som blir benyttet her: cookies

Hvordan du unngår eller aksepterer cookies

De fleste nettlesere (Google Chrome, Internet Explorer,Edge, Firefox, Safari, Opera, etc.) er innstilt på å akseptere informasjonskapsler automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene. Dersom du vil skru av cookies gjør du dette i innstillingene for din nettleser. Se i hjelpeteksten for din nettleser for å finne detaljert beskrivelse om hvordan du endrer innstillingene. Om du ikke aksepterer bruk av cookies på våre nettsider vil brukervennligheten bli begrenset.

Lov og jurisdiksjon

Norsk lov og norsk jurisdiksjon skal gjelde for disse betingelsene.
Siste oppdatering: 29.09.2017.